Väl mött!

© 2016 - Tempus Press AB

USA:s ambassadör i London motsäger Trump om den nya ambassaden

January 03, 2023

Washington Post av Alex Horton - svensk text: Monika Franzon

USA och Storbritannien har alltid haft nära band. Winston Churchill kallade det en speciell relation - en kamratskap som sträcker sig över Atlanten och grundar sig i USA:s rötter som brittisk utbrytarkoloni.

Men nyligen har den blivit ansträngd av ett speciellt missförstånd, efter att president Donald Trump drog sig ur den kommande invigningen av den nya ambassaden i London och kritiserade det glasade diplomatiska högkvarteret som kostat flera miljarder dollar att bygga.

- Anledningen till att jag ställt in min resa till London är att jag inte är någon stor fan av Obamas regering, som sålt den kanske bäst belägna och finaste ambassaden i London för småpengar, twittrade Trump.

- Dålig affär. De ville ha mig att klippa banden - NEJ!

Trump har lovat att förändra USA:s plats världen - även i förhållande till bergfasta Nato-allierade som Tyskland, och, vad det verkar, också i förhållande till Storbritannien. Men några timmar senare demonstrerade Trumps ambassadör i Storbritannien, affärsmannen och New York Jets-ägaren Robert "Woody" Johnson, en helt annan ståndpunkt avseende ambassadflytten och byggnaden.

AVSIKTLIGT UTANFÖR

– Den nya ambassaden är inte bara större, den är bättre skickad att möta de komplexa utmaningarna på 2000-talet och i framtiden. Det är den säkraste, mest högteknologiska och miljövänliga ambassad som USA någonsin har byggt, skriver Johnson i den brittiska tidningen Evening Standard.

Placeringen i, som Trump kallar det, "utkanten", är avsiktlig. Tomten breder ut sig över 1 821 085 kvadratmeter och är belägen söder om floden Themsen. Byggnaden ligger på en kulle och omges av en vallgrav och andra säkerhetsåtgärder. Den uppfyller säkerhetskrav som säger att ambassader ska vara isolerade från andra byggnader och ligga minst 30 meter från vägar för att undvika bilbomber och andra attacker, detta efter att al-Qaida bombade ambassaderna i Tanzania och Kenya 1998. Den gamla ambassaden ligger i ett livligt område i centrala London, omgivet av byggnader, och det har varit svårt att anpassa den till den växande personalstyrkan där.

- Säkerhetsproblemen efter den 11 september innebar att vi var tvungna att flytta till en plats där vi bättre kan skydda amerikanska medborgare och våra brittiska grannar, skriver Johnson.

Johnsons gjorde en historisk bekräftelse av det speciella förhållandet, som inkluderade grundarna Benjamin Franklin och John Adams på Grosvenor Square på 1700-talet som verkar vara ett försök att återuppbygga den ansträngda relationen. Trump orskakade upprörda känslor bland brittiska parlamentsledamöter och fick en skarp tillrättavisning från premiärminister Theresa May efter att presidenten i november delat vidare ett twitterinlägg från en anti-muslimsk extremgrupp.

Ambassadörens redovisning av kostnaderna skiljer sig också från presidentens. Trump kallade det en "dålig affär", medan Johnson beskriver investeringen, den dyraste ambassaden någonsin, som ett fynd. Finansieringen ordnades genom att sälja andra fastigheter som den amerikanska staten ägde i London, skriver Johnson och "den nya ambassaden har inte kostat de amerikanska skattebetalarna ett öre. Men det är en av de mest avancerade ambassaderna som vi någonsin byggt."

Evening Standard hänvisar frågor om Johnsons artikel till den amerikanska ambassaden, som inte har återkommit med kommentarer om tidpunkten för Johnsons artikel eller om den samordnats med Vita huset. Vita huset pressekreterare Sarah Huckabee Sanders har inte svarat på vår begäran om kommentarer.

 

ÄNTLIGEN FATTAT BUDSKAPET

Att Trump så abrupt ställt in sin resa har gett upphov till spekulationer om att presidenten känt sig pressad av den intensiva kritiken i Storbritannien efter hans splittrande retorik.

- Det verkar som om han äntligen har fattat budskapet, skriver Londons borgmästare Sadiq Khan på Twitter, som svar på Trumps inlägg om hans inställda resa.

Det meddelandet upprepas av David Lammy, ledamot för oppositionspartiet Labour, som tror att Trump är orolig över utsikterna att "möta miljoner av oss som protesterar ute på gatorna".

Storbritanniens utrikesminister Boris Johnson, en frekvent försvarare av Trump, anklagar Khan och andra för att äventyra den "avgörande relationen".

Trump sätt att rubba diplomatiska förbindelser har också orsakat störningar på västra halvklotet. USA:s ambassadör i Panama, John Feeley, avgick den 9 mars i protest mot att Trump beskrivit latinamerikanska nationer som Haiti och El Salvador som "rövhål", rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

- Som junior utrikestjänsteman har jag undertecknat en ed om att tjäna presidenten och hans förvaltning på ett opolitiskt sätt, också när jag kanske inte håller med om vissa politiska riktlinjer. Mina handledare har klargjort att om jag inte tror att jag kan göra det, är jag tvungen att avgå. Den tiden har kommit, skriver Feeley.

Medieorganisationer brottas med nya Facebook

February 23, 2023

New York Times News Service- Sydney Ember och Sapna Maheshwari - Svensk text: Mikaela Samuelsson.

Under de kommande månaderna kommer Facebooks två miljarder användare att se mindre innehåll från nyhetssajter och mer från vänner och familj, om allt går enligt företagets planer. Vad kommer det att innebära för medieföretag som har kommit att bli beroende av plattformen för att locka läsare till sina artiklar och videomaterial?

Facebooks besked om att man kommer att nedprioritera artiklar och videoklipp kommer kanske inte som en överraskning för de flesta utgivare, men det kommer att oroa dem, även om det ännu är oklart vilken effekt det kommer att få. Facebooks försök att gå tillbaka till sina vänner-och-familj-rötter kommer att bevakas noga av medieföretag såsom Buzzfeed, CNN, Washington Post och New York Times.

Den ändrade strategin sätter fokus på de algoritmer som används för att sortera innehållet i Facebooks nyhetsflöde, som utgör kärnan i företagets digitala annonsverksamhet. Alla användare ser olika typer av innehåll och annonser. Materialet rangordnas och skräddarsys baserat på användarnas intressen, vad de klickar på och vad deras vänner gör.

Även om Facebook prioriterar vissa inlägg, som exempelvis tillkännagivanden av förlovningar och nyfödda, som snabbt får gillanden och kommentarer, finns det inga konkreta regler för vad en användare ser överst. Därför är det oklart för medierna hur Facebooks regler om ”meningsfullt” innehåll kommer att påverka dem.

 

KAN BLI POSITIVT

– Utrymmet i nyhetsflödet är begränsat, och eftersom vi visar fler inlägg från vänner och familj och uppdateringar som ska skapa diskussion så kommer vi att visa mindre offentligt innehåll, däribland videor och andra inlägg från medieföretag, säger Facebooks nyhetsflödeschef Adam Mosseri.

Detta kan innebära att medier och företag kommer att se en minskning av antalet sidvisningar och att de når ut till färre människor. Antalet kommer att variera baserat på faktorer som till exempel vilken ”typ av innehåll de producerar och hur människor interagerar med det”, tillägger Mosseri.

Facebooks vd Mark Zuckerberg säger i en intervju med New York Times att han vill att företaget ska fokusera på ”meningsfull interaktion”. Företaget kommer med dessa förändringar att prioritera inlägg som man tror kan ge upphov till diskussion bland personer som känner varandra, och minska sådant innehåll som folk bara skrollar förbi.

Raju Narisetti, vd för Gizmodo Media Group, säger att han har förväntat sig en förändring men att han inte har fått någon information från Facebook angående vad detta kan komma att innebära för medieorganisationer.

– Om Facebook nedprioriterar ”lågkvalitetssajter”, som det ryktas om, kan det få en positiv effekt för Gizmodo, Jezebel, The Root och våra andra sajter, säger Narisetti.

– Som alltid hade det varit bra med transparens från plattformarna, i synnerhet från Facebooks sida, när det gäller beslut kring vad som utgör kvalitet.

Jason Kint, vd för branschorganisationen Digital Content Next som representerar underhållnings- och nyhetsorganisationer, inklusive New York Times, är skeptisk till den ändrade strategin.

 

ÖKAT ENGAGEMANG

– Om förändringen är så betydande som de beskriver den kommer nyhetsorganisationer antingen gå i konkurs eller bli framgångsrika baserat på något som de inte nödvändigtvis kunde vara med och påverka, säger Kint.

– Det framstår som något som kommer att öka engagemanget och troligen minska politiska risker eftersom de inte tillåter nyhetsföretag att ha samma typ av närvaro i sina flöden.

Facebooks nya inriktning kommer i en tid då den politiska debatten i USA ofta kokar över, och samtidigt som nationalistiska grupper är på frammarsch i andra delar av världen. Anställda på ett företag med Kreml-kopplingar, Internet Research Agency, spred i denna laddade atmosfär innehåll som nådde 126 miljoner användare i USA 2016, avslöjade Facebook i kongressutfrågningar förra året.

Att röra sig bort från nyhetsrelaterat innehåll kan vara ett sätt för Facebook att dra sig tillbaka från den politiska debatten. Men Kint säger att han hade hoppats på att Facebook skulle hitta ett annat sätt att gallra bort påhittade nyheter istället för att straffa alla nyhetsorganisationer. Facebook står för omkring 17 procent av alla besök hos de digitala företag som han representerar, säger han.

Mediebolagens beroende av Facebook har visat sig vara en opålitlig affärsmodell, eftersom Facebook kan ändra prioritet i nyhetsflödet när som helst. Facebooks krafttag mot klickbeten för ett antal år sedan skapade panik bland klickberoende sajter såsom som Upworthy.

Facebook betalade nyligen miljoner till medieföretag, inklusive New York Times, för att de skulle investera i livevideor på plattformen, men det är oklart hur framgångsrik satsningen var för Facebook och nyhetsorganisationerna.

 

”ALGORITMÅNGEST”

Många medieaktörer är redan medvetna om att de måste sprida sitt innehåll på andra sätt än genom Facebook. Hänvisningstrafiken från Facebook minskade med 25 procent mellan februari och oktober 2017, enligt data från analysföretaget Parse.ly. Men eftersom många medier brottas med minskade digitala annonsintäkter och färre onlineläsare hänger åtminstone en del av deras framtid på Facebooks förmåga att utöka deras publik.

Algoritmändringen kommer med stor sannolikhet att drabba annonsfinansierade medier såsom Buzzfeed och Bustle, som delvis är beroende av Facebook för att locka läsare. Men många nyhetsorganisationer, som den senaste tiden har övergått till prenumerationsbaserade affärsmodeller, däribland Washington Post och New York Times, kommer också att drabbas av en minskad hänvisningstrafik i och med den nya strategin.

Nästan hälften av USA:s vuxna får åtminstone några av sina nyheter från Facebook, enligt en undersökning från Pew Research Center.

Förändringen får större konsekvenser för medieföretag, som får mer exponering i människors flöden baserat på hur ofta deras innehåll delas eller visas, än för varumärken, som vanligtvis betalar för att deras inlägg ska hamna där. Facebooks omsättning, som till stor del kommer från annonser, har mer än tredubblats under de senaste fyra åren och uppgick till 27,6 miljarder dollar 2016. Företaget kommer att presentera 2017 års resultat senare den här månaden.

New York Times vd Mark Thompson jämförde nyligen relationen mellan medier och Google och Facebook med en ”flygplats och ett flygbolag”.

– Det finns en infrastrukturägare som din verksamhet är beroende av, sade han under en konferens i december.

– Båda parter tjänar på att det fungerar bra. Men den ekonomiska fördelningen och driften är inte alltid lätt.

Robert Thomson, vd på News Corp som äger Wall Street Journal, sade att han har ”algoritmångest” under en konferens i somras. Han sade att algoritmer ses som objektiva och vetenskapliga trots att de egentligen väljer ut ”innehåll utifrån parametrar som du har ställt in”.

– Det finns en enorm möjlighet att förvränga nyheter med algoritmer, och det finns en enorm möjlighet att censurera med algoritmer, tillade han.

Zuckerberg antydde nyligen att det skulle genomföras ändringar. I ett Facebookinlägg informerade han om de utmaningar som han hoppas kunna besegra under det kommande året, och att det viktigaste 2018 var att göra Facebook till en moralisk kraft. Facebooks återgång till sina rötter verkar vara en del av att leva upp till det målet.

– Världen är orolig och splittrad och Facebook har mycket arbete framför sig – oavsett om det handlar om att skydda vårt community från kränkningar och hat, försvara oss mot staters inblandning, eller garantera att tiden som tillbringas på Facebook är väl använd tid, sade han.

Please reload

 
HAX4.gif